15. мај 2020.

Вањка, Антон Павлович Чехов

Исечци из биографије А. П. Чехова
Рођен сам 1860. године у Таганрогу, малом лучком граду у Русији где живот тече споро и безбојно. Мој отац Павел био је трговац мешовитом робом.
Поносио се синовима, али нас је тукао, кажњавао шибао као и шегрте. Говорио је: ,,Бијен вреди колико два небијена; после ће ми и сам рећи хвала’’. Желео је да се ми деца истакнемо и био поносан што певамо у црквеном хору. Како сам поносит по природи стидео сам се богаташа који су могли видети моје поцепане ђонове док сам клечао усред цркве. Мoја мајка била је веома нежна као и ујак који ми је испуњавао све жеље. Лепо је цртао, свирао неколико инструмената, говорио стране језике. Захваљујући њему и тетки слушао сам занимљиве приче које су ми разбуктавале машту. Отац је желео да будемо добро образовани, али и да радимо у трговини. Моја старија браћа, гимназијалци, често су изостајали тако да сам ја пазио да шегрти не краду и тачно сам знао све полице у радњи. Зими се радња није загревала требало је у њој да пишем задатке, а мастило се смрзавало. Када би се потужио оцу рекао би ми: ,, Добро се обуци па ти неће бити зима’’. Купци су стално досађивали јер је трговина била и бакалница, и крчма, и незванична апотека. Физички и психички исцрпљен у овој тесној и загушљивој трговини са прљавим подом и робом створио се терен за туберкулозу од које сам читавог живота боловао. Касније сам отишао у Москву са породицом и издржавао је пишући приче које су биле инспирисане и неким ликовима из ове крчме. Тешко детињство није ме омело да развијем велику радну способност нађем у себи велику животну снагу и достојанство. Када сам завршио студије медицине и постао лекар и писац, често сам и бесплатно по удаљеним селима лечио људе желећи да им подарим макар мрвице среће. 

Антон Павлович Чехов
Чехов је један од највећих руских, али и светских писаца. Посебно је познат као писац кратких прича и драма. Био је лекар, те му није било тешко да пише о обичним људима и њиховим проблемима, страховима, надањима и сновима. Најпознатија дела су му: драме „Ујка Вања”, „Три сестре” и „Вишњик”;  приповетке Шала (пети разред), Чиновникова смрт (седми разред) и „Вањка”(шести разред).

Кликни на документ Вањка, Антон Павлович Чехов пдф 

Књижевни род – епика
Књижевна врста – приповетка
Порукe:
  • Треба ценити живот у свој његовој лепоти и лагодности.
  • Увек морамо имати времена и начина да другима учинимо нешто лепо.
  • Деца су богатство света и треба им омогућити да на прави начин расту и развијају се.
Сумирај своје утиске, осећања и размишљања о овом делу.
Задаци:
• Која су Вањкина супротстављена осећања? 
• За која места и које главне ликове се та осећања везују? 
• Када Вањка увиђа да је сам на свету и несрећан? 
• Пронађи детаљ у тексту који симболизује празничну атмосферу. 
• Шта Вањки даје наду да ће победити своје безизлазно стање? 
• Опиши Вањкин живот у Москви помоћу кључних појмова.
• Који лик недостаје иза знака питања? 
• Ко су најзначајнији и најсветлији ликови везани за Вањкина сећања на живот у селу?
   Који кључни појмови се везују за њих, а који за деду? 
• Које боје би користио да прикажеш Вањкин живот у селу, а како би обојио његов живот
  Москви? 
Где одлази руска тројка? 
Зашто је Вањка ризиковао своје здравље, изашавши у кошуљи на хладноћу, да би послао
   писмо? Шта му то писмо значи и шта је све ставио у њега?
Да ли треба бити оптимиста и онда када нас хладни ветрови живота шибају?
Шта се никада не гаси у Вањкином срцу?
  Шта последње умире под налетом зла из Пандорине кутије?